Jocurile interactive au devenit un instrument puternic pentru sporirea gradului de educație mediatică în rândul persoanelor, în special al tinerilor. Superlike și Centrul Media pentru Tineri (CMT), partenerii proiectului „Susținerea Presei Independente și a Rezilienței Informaționale (SIMIR) în Moldova”, au dezvoltat capacitatea de a gândi critic și de a identifica informații corecte a sute de copii și adolescenți prin intermediul jocurilor interactive.
Moldova, la fel ca multe alte țări, se confruntă cu provocări legate de manipulare, dezinformare și propagandă în mass-media. Jocurile media pot servi ca un instrument valoros pentru a contracara propaganda și pentru a spori educația mediatică în rândul populației. În perioada noiembrie 2022 – septembrie 2023, proiectul SIMIR, finanțat de Uniunea Europeană, a derulat programul de granturi „Răspunsul comunităților la dezinformare”, care a sprijinit activități comunitare care au contribuit la îmbunătățirea gândirii critice a cetățenilor și la dezvoltarea abilităților de identificare a dezinformării și a propagandei.
Printre cei șase beneficiari de granturi s-au numără Superlike și CMT, care s-au concentrat pe implicarea tinerilor în activități interactive pentru a-i învăța ce înseamnă media și cum să navigheze eficient și în siguranță în acest mediu. Inițiativele acestora – actualizarea jocului de masă Media Jungle (Superlike) și a jocului educațional de educație mediatică Media Quiz (CMT) – au ajuns în toate cele 32 de raioane ale Republicii Moldova prin intermediul a 70 de sesiuni de joc desfășurate în școli, atât în limba română, cât și în limba rusă. Unul dintre principalele beneficii ale jocurilor interactive precum Media Jungle și Media Quiz este capacitatea lor de a implica utilizatorii în procesul de învățare. În loc să consume pasiv informații, jucătorii devin participanți activi, luând decizii, rezolvând probleme și explorând medii virtuale. Această interactivitate promovează o experiență de învățare practică care poate spori semnificativ alfabetizarea media.
„Media Jungle este un joc care mi-a captat atenția și mi-a stârnit curiozitatea de a învăța lucruri noi. Prima mea impresie despre joc a fost foarte pozitivă. Jocul abordează o gamă largă de întrebări legate de diverse platforme de socializare, aplicații de mesagerie și propagandă media. De-a lungul jocului, am învățat multe lucruri despre aplicații, manipulare și știri false. Media Jungle ne-a învățat să fim critici, responsabili și conștienți de influența mass-media asupra noastră și a societății. Prin intermediul jocului Media Jungle, avem o modalitate interactivă și distractivă de a explora subiecte precum dezinformarea și manipularea informațiilor”, a declarat Victoria Gubciac, ambasadoarea Media Jungle.
„Mi-am imaginat Media Quiz ca pe un Ce? Unde? Când? [un joc popular TV] unde trebuie să răspundem la întrebări despre educația media. Partea de joc „Cine a furat miliardul?” este o experiență unică, plină de căutări interesante combinate cu cunoștințe de educație media. Am fost impresionat de mentorii jocului și de modul în care au reușit să-mi capteze atenția pe tot parcursul instruirii! Mulțumesc, CMT, pentru cele două ore și jumătate productive! Aștept cu nerăbdare mai multe”, a spus un participant Media Quiz.
În total, 1.333 de copii și adolescenți, printre care 874 de fete și 459 de băieți, au participat la sesiunile de joc, exprimându-și motivația de a afla mai multe despre implicațiile și efectele mass-media.