Sari la conținut

Posterele din microbuze reprezintă o oportunitate de educație mediatică pentru cetățenii moldoveni care călătoresc

  • de

Moldova este cea mai săracă țară din Europa Centrală, iar conform Transparency International, aceasta este și una dintre cele mai corupte. Peste 80 de procente din posturile de televiziune naționale sunt în proprietatea persoanelor afiliate partidelor politice. Moldova continuă să se confrunte cu dominația Federației Ruse, inclusiv și în spațiul mediatic și face față unei avalanșe de ”știri false”.

În februarie, înainte de alegerile parlamentare, Facebook a șters 168 conturi, 28 pagini, și opt conturi de pe Instagram de pe platformele sale după ce a descoperit că acestea erau direcționate către publicul din Moldova pentru a-l dezinforma și a-i oferi informații eronate. Această acțiune a reprezentat rezultatul eforturilor organizațiilor de media din Moldova care se luptă cu această problemă.

Abordând problema dintr-un alt unghi, în martie, Internews a lansat o campanie de educație mediatică de șase luni orientată către comunitățile rurale puțin informate și având scopul de a echipa cetățenii pentru a putea identifica adevărul în media.

Campania oferă informații ce țin de educația mediatică pe durata călătoriei celor care fac naveta, dar și altor persoane ce se află în mijloace de transport prin plasarea posterelor cu infografice privind educația mediatică în microbuzele din toată țara. Aceste mijloace de transport public oferă pasagerilor servicii de transport între capitală, orașele mai îndepărtate și sate precum și între cele trei regiuni (nord, centru și sud) ale țării.

În cadrul campaniei de educație mediatică din regiunea rurală a Moldovei au fost plasate postere în microbuzele utilizate de către cei care fac naveta.

A poster is applied to the back of a seat in a mini bus

CINCI INDICII ALE UNEI ȘTIRI ECHIDISTANTE ȘI PROFESIONISTE
1. Răspunde la întrebările: ce? cine? unde? cum? de ce?
2. Realtează pe scurt un fapt sau un eveniment
3. Prezintă o noutate
4. Conține cel puțin 2 surse independente
5. Nu conține opinia jurnalistului

 

Unii pasageri au salutat această inițiativă din microbuze. Alții s-au întrebat de ce instituțiile media care manipulează consumatorii nu au fost trase la răspundere. Mai mulți pasageri tineri au menționat că nu au avut timp să citească posterele deoarece se concentrau pe alte activități precum jocurile sau convorbirile pe smartphone.

Partenerul Internews, Agenția de publicitate Promotion Group, a adaptat și tipărit aproximativ 10.000 postere și infografice care au fost distribuite și plasate pe spatele scaunelor din 111 microbuse din Moldova. Design-ul posterelor a fost realizat de către Asociația Presei Independente, partenerul Internews Centrul pentru Jurnalism Independent, Platforma STOP FALS și Asociația Jurnaliștilor TV Indenpendeți.

One of the posters placed in the minibus

CUM STOPĂM RĂSPÂNDIREA ȘTIRILOR FALSE?
Este acest site credibil?
Este actualizat cu regularitate?
Ai verificat cine sunt mebrii echipei?
Autorul știrii este un personaj real? Ce materiale a scris anterior?
Este un titlu în acord cu textul știrii? Este imprațial și etic jurnalistic?
Ese un site de satiră, știrea e o glumă?
Când a fost realizată știrea?

  • • •

Campania din Microbuse a fost finanțată de către USAID și UK Aid prin proiectul Internews Media-M.

Sursă: internews.org